Τα Ολύμπια Νέα

Τοπικά Νέα

Πάμε Χρύσα;

Θεραπευτική Ιππασία για άτομα με αναπηρία1

 

Η ιππασία μετατρέπει εμένα και το άλογο μου σε μία οντότητα, γεμίζω με ευγνωμοσύνη προς την ζωή, προς τα απλά πράγματα και αισθήματα, όπου η αντοχή και η υπομονή κάποτε μας ανταμείβουν… (Λίζ Xαρτέλ αργυρό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1952 και 1956)

Πάμε Χρύσα ήταν η πρώτη αυθόρμητη ερώτηση ενός δεκατριάχρονου παιδιού στην προσπάθεια του να πάει βόλτα με το άλογο

«Τσιμπάει» ήταν η επομένη φοβισμένη ερώτηση του δεκατριάχρονου παιδιού, που μέχρι τότε αρνιόταν να πλησιάσει το άλογο. Για να φτάσει στο τέλος της συνεδρίας το παιδί να αποκαλεί το άλογο «λουλούδω μου», «πριγκίπισσα μου» εκφράσεις αγάπης και τρυφερότητας συνοδευόμενες από μια αγκαλιά στη Χρύσα μας, που έπεισε τον μαθητή μας ότι δεν «τσιμπάει», ότι δεν θέλει να του κάνει κακό και απλά θέλει να πάνε μια βόλτα μαζί. Ξεκινώντας τη φετινή σχολική χρονιά 2016-2017 η αναζήτηση επίλογων για τον εμπλουτισμό του μαθήματος της Φυσικής αγωγής στο σχολειό μας, μας οδήγησε στην θεραπευτική ιππασία και την ιπποθεραπεία μέσα από μια φυσιολογική και προδιαγεγραμμένη πορεία. Μετά από εξειδίκευση (πάνω στο κομμάτι της θεραπευτικής παρέμβασης με το άλογο) των τριών καθηγητών Φυσικής Αγωγής του σχολείου και με την υποστήριξη άλλοτε του φυσιοθεραπευτή και άλλοτε της λογοθεραπεύτριας του σχολείου, δημιουργήθηκε μια ομάδα εκπαίδευσης των παιδιών. Η χρήση του αλόγου για θεραπεία δεν είναι κάτι καινούργιο. H θεραπευτική ιππασία χρησιμοποιεί την κίνηση του αλόγου για να βελτιώσει νευρολογικές και αισθητηριακές δυσλειτουργίες. Γύρω από το θέμα υπάρχει τεράστια αρθρογραφία, ενώ ακόμα και ο πατέρας της ιατρικής Ιπποκράτης κάνει αναφορά σε αυτήν και τις ευεργετικές της ιδιότητες, ιδίως στη λειτουργία των πνευμόνων. Η θεραπευτική ιππασία ή ιπποθεραπεία σήμερα χορηγείται σε άτομα με ειδικές ανάγκες ή χρόνια προβλήματα για να συντελέσει κι αυτή στην προσπάθεια να καλυτερέψουν τον τρόπο διαβίωσης τους. Το σίγουρο είναι πως ενισχύεται η κινησιολογία του θεραπευμένου, καθώς πρόκειται και για άθλημα, αυτό όμως που κυρίως επιδιώκουμε είναι να βελτιώσουμε παράλληλα με την κίνηση και τη μνήμη, την προσοχή, την αντίληψη, τη συναρμογή, τη λεπτή και αδρή κινητικότητα. Ακόμη και σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί πλήρως πως ακριβώς επιδρά σ’ αυτό το επίπεδο η θεραπεία με το άλογο. Όταν ο θεραπευμένος βρίσκεται στην πλάτη του αλόγου, αρκετά ψηλά από το έδαφος, αναγκάζεται λόγω των νέων συνθηκών να εντείνει την συγκέντρωση και την προσοχή του. Ένστικτο αυτοσυντήρησης; Στα παιδιά με αυτισμό, ή άλλες επικοινωνιακές και αναπτυξιακές διαταραχές το άλογο γίνεται ο δικός τους τρόπος να επικοινωνήσουν με το άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους. Αρχικά με τον θεραπευτή και τους βοηθούς του κι έπειτα με τους γύρω του, εντός και εκτός της συνεδρίας. Στην εγκεφαλική παράλυση το άλογο «βοηθά» μυοσκελετικά τον θεραπευόμενο, με την ενδυνάμωση του κορμού τους. Ενεργοποιούνται κάποιες αυτόματες κινήσεις, που δεν μπορεί το παιδί να τις βγάλει σε άλλη θεραπεία. Η κίνηση του άλογου είναι αυτή που ενεργοποιεί διαφορετικά τους κοιλιακούς, τους ραχιαίους και τους άλλους μύες καθώς συνδυάζεται η δόνηση από την κίνηση του αλόγου με τη ζέστη από το σώμα του και την πολύ ευεργετική διάταση (παθητικά) των μυών. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα πολύ ευχάριστο περιβάλλον πολύ μακριά από ιατρικές αίθουσες και θεραπείες. Το παιδί θα χαϊδέψει το άλογο, θα το φροντίσει, θα το ταΐσει και θα αναπτυχτεί μια ιδιαίτερη σχέση μεταξυ τους. Η επαφή με το άλογο αναπτύσσει τις ικανότητες, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν από την αρχή να παίζουν, να κάνουν διάλογο, να σκέφτονται συγκροτημένα την ώρα που ιππεύουν. Βασικός στόχος της Θεραπευτική Ιππασίας για άτομα με αναπηρία είναι η βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους. O Καθηγητές Φυσικής Αγωγής Bασιλού Σοφία: Msc Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής. Λάιου Μαρία: Msc Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής. Αντωνίου Χρήστος: Msc Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής