Τα Ολύμπια Νέα

Τοπικά Νέα

Δεν έκαναν… γιορτές!

Αποκαρδιωτικά τα στοιχεία της ΕΣΕΕ για την αγοραστική κίνηση την περίοδο των εορτών

1

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ η μείωση του τζίρου (σε σχέση με την εορταστική περίοδο του 2015) στην αγορά της Κατερίνης, κυμαίνεται από 31 έως και 40%

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε από 12/12/16 έως 9/1/17 την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων. Για ακόμα μια χρονιά, η εμπορική κίνηση της εορταστικής αγοράς βαίνει μειούμενη.

Κύρια ερμηνεία για την πορεία της αγοράς, είναι ότι η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της δεύτερης αξιολόγησης, η συνεχής μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών αλλά και οι αυξανόμενοι φόροι, δε δίνουν περιθώρια ιδιαίτερης αισιοδοξίας, καθώς δημιουργούν αρνητικό κλίμα στην αγορά. Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί το 2016 τόσο η νεοφερμένη πρακτική της «Black Friday», η οποία προηγήθηκε της εορταστικής περιόδου και στην ουσία απορρόφησε σημαντικό τμήμα του διαθέσιμου εισοδήματος- όσο και οι επικείμενες χειμερινές εκπτώσεις του 2017 που ξεκίνησαν αμέσως μετά τις γιορτές. Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι η εικόνα των επιχειρήσεων που μετέχουν στα ΑΚΕ (open malls) ήταν ελαφρώς καλύτερη σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων.

Αποτελέσματα έρευνας για την εμπορική κίνηση της εορταστικής περιόδου Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, περίπου μία στις πέντε (17%) κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό. Στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων που σημείωσε μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%), καθιστώντας το συγκεκριμένο κλάδο ως τον ανθεκτικότερο του εμπορίου. Επιπλέον, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40% ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%. Ουσιαστικά 4 στις 10 επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

Η καλύτερη εβδομάδα των Εορτών Οι έμποροι σε ποσοστό 62% θεωρούν ότι η καλύτερη περίοδος, όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση, ήταν οι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Συγκεκριμένα, η παραμονή και η προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται από το 42%, ως οι ημέρες με την καλύτερη επίδοση, ωστόσο το 40% δήλωσε ότι όλες οι ημέρες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Επισκεψιμότητα: Παράλληλα, για την ημέρα που οι έμποροι δήλωσαν ότι η επιχείρησή τους παρουσίασε την καλύτερη εικόνα από άποψη αγοραστικής κίνησης, τους ζητήθηκε να προσδιορίσουν: α) τον αριθμό των ατόμων που προέβησαν σε αγορές στο κατάστημά τους καθώς και β) τον μέσο όρο σε ευρώ των αποδείξεων που έκοψαν (μέση αξία απόδειξης). Στο σύνολο του δείγματος ο μέσος αριθμός πελατών ανέρχεται στα 52 άτομα, με μέση απόδειξη 29€. Εντός των κλάδων του λιανικού εμπορίου παρατηρείται πως ο κλάδος των τροφίμων εμφανίζει τον μεγαλύτερο μέσο αριθμό πελατών με 89 άτομα την ημέρα. Η κατηγορία «άλλο λιανικό εμπόριο» εμφανίζει τη μεγαλύτερη μέση απόδειξη και αυτό γιατί εντός της συγκεκριμένης κατηγορίας υπάρχουν καταστήματα λιανικού εμπορίου κοσμημάτων/ρολογιών που το επίπεδο τιμών των προϊόντων τους είναι σαφώς υψηλότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο. Ανησυχητικό για τον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης είναι το γεγονός ότι η μέση απόδειξη εκτιμήθηκε στα 28€, σαφώς μικρότερη σε σύγκριση με το 2014 που είχε υπολογιστεί στα 53€, γεγονός που καταδεικνύει το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει στην ελληνική αγορά. Επιπλέον να σημειωθεί ότι το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι πελάτες κατά τη διάρκεια των εορτών χρησιμοποίησαν κυρίως μετρητά για τις αγορές τους και το 24% χρησιμοποίησε κάρτες, ενώ το 32% δήλωσε ότι οι πελάτες χρησιμοποίησαν και τα δυο μέσα συναλλαγής ισομερώς. Μία στις τρεις επιχειρήσεις στο σύνολο του λιανικού εμπορίου, πραγματοποίησε προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων. Το 50% των επιχειρήσεων ένδυσης/υπόδησης και το 41% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού επέλεξαν να κάνουν προσφορές. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου τροφίμων και επιμορφωτικών ειδών εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 10% και 18%. Μία στις τρεις επιχειρήσεις προέβη σε προσφορές, είτε σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, είτε σε όλα τα εμπορεύματα, ενώ μία στις πέντε είχε προσφορές σε εμπορεύματα stock. Μεταξύ 21% και 40%, είναι το ύψος των προσφορών που επέλεξε το 50% των επιχειρήσεων, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις κατεξοχήν εκπτωτικές περιόδους.