Τα Ολύμπια Νέα

Απόψεις / Κοινωνικά

Η ιστορική γνώση ως μορφή κοινωνικοποίησης των μαθητών

Άρθρο γνώμης

Η περίπτωση του 5ου ΓΕΛ Κατερίνης

του Αντώνη Κάλφαklkj

Με την επίσκεψη δύο τμημάτων του 5ου ΓΕΛ Κατερίνης— και στόχο την παρακολούθηση του προγράμματος από όλους τους μαθητές της τρίτης τάξης— ξεκίνησε μια ωραία πρωτοβουλία των φιλολόγων του σχολείου, η οποία, σε συνεργασία με την προϊσταμένη των ΓΑΚ Πιερίας Μαρία Χρυσοχοϊδου, σκοπό έχει τη γνωριμία των αυριανών πολιτών και επιστημόνων με την ιστορία και τον τρόπο με τον οποίο αυτή διατηρείται, καταγράφεται και διατίθεται στη συλλογική μνήμη. Στο διάρκειας δύο διδακτικών ωρών πρόγραμμα οι μαθητές επισκέπτονται τον χώρο των ΓΑΚ Πιερίας, μαθαίνουν τι σημαίνει αρχείο και αρχειακές διαθεσιμότητες, αντιλαμβάνονται οι ίδιοι βιωματικά το είδος των αρχείων (σχολείο, κοινωνία, ιδιωτικές συλλογές), βλέπουν τους χώρους όπου συντηρούνται, τον ειδικό και χρονοβόρο τρόπο συντήρησης αλλά και την τεράστια χρησιμότητά τους για την παραγωγή παιδείας και πολιτισμού, ιστορίας δηλαδή, από την μελέτη των τεκμηρίων, τα οποία πολλές φορές οι ίδιοι οι άνθρωποι μιας εποχής τα διαβάζουν διαφορετικά. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι, όπως σημειώνει και ο καλός ιστορικός Πολυμέρης Βόγλης, μέσα από τη διαφωνία, την αντιπαράθεση των διαφορετικών απόψεων και ερμηνειών δημιουργείται το έδαφος για να αναπτυχθούν νέες προσεγγίσεις, να επανεξεταστούν κριτικά οι βεβαιότητες, να δημιουργηθούν νέα πεδία έρευνας, να ανανεωθεί η οπτική μας ως ιστορικών αλλά και ως πολιτών. Στο δεύτερο ήμισυ της ξενάγησης τα παιδιά παρακολουθούν με ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον και μεγάλη συμμετοχή την εξέλιξη της πόλης μέσα από ένα πλούσιο σύνολο φωτογραφικών τεκμηρίων τα οποία, με τα ανάλογα σχόλια και την ένταξή τους στο χωροχρονικό πλαίσιο, κεντρίζουν το ενδιαφέρον και οδηγεί τους νεαρούς πολίτες στη συνειδητοποίηση της πόλης ως ενός ζωντανού κοινωνικού, οικονομικού και πολιτισμικού οργανισμού, σε διαρκή αλλαγή και μετάβαση. Από την άλλη μεριά, βέβαια, οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πολύ καλά πως το δικαίωμα όλων των παιδιών και των νέων για δωρεάν, ποιοτική και ισότιμη δημόσια εκπαίδευση, η παροχή ίσων μορφωτικών δικαιωμάτων και ευκαιριών, και η στήριξη ιδίως όσων προέρχονται από μη προνομιούχα στρώματα, απαιτεί για την υλοποίησή του το πραγματικό ενδιαφέρον της Πολιτείας, και τη γενναία χρηματοδότηση της Παιδείας. Ωστόσο, παρά τα προβλήματα του σύγχρονου δημόσιου σχολείου εδώ και σαράντα χρόνια (οι δαπάνες για την παιδεία ουδέποτε υπερέβησαν το 5% του ΑΕΠ), παρά την σημερινή κρίση και την υποχρηματοδότηση, το 5ο Λύκειο χάρη στην φροντίδα και το μεράκι τόσο της διεύθυνσης όσο και των φιλοπρόοδων λειτουργών του (φιλολόγων, μαθηματικών, φυσικών και κοινωνικών επιστημόνων) κατάφερε να μετατραπεί σε ένα ανοιχτό και ζωντανό σχολείο, όσο αυτό είναι εφικτό, με επιτυχίες σε πολλούς τομείς: συμμετοχή σε προγράμματα και ανταλλαγές εδώ και στο εξωτερικό, ενίσχυση συμβολική μαθητών του τρίτου κόσμου (Action Aid), επανειλημμένες διακρίσεις και ειδικά βραβεία για την δημοσιογραφική ομάδα του σχολείου και του περιοδικού της, προγράμματα περιβαλλοντικής αγωγής, δεκάδες εκπαιδευτικές επισκέψεις (εκθέσεις, μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι) κλπ. Ταυτόχρονα, οι ίδιοι οι διδάσκοντες απέδειξαν το μεράκι τους και την όρεξή τους για την παραγωγή εκπαίδευσης και πολιτισμού ευρύτερα δημιουργώντας ντοκιμαντέρ, οργανώνοντας χορευτικές ή μουσικές εκδηλώσεις, εκδίδοντας βιβλία ή παρακολουθώντας ημερίδες, συζητήσεις και διαλέξεις επιλέγοντας με τον τρόπο αυτό την αναβάθμιση του ίδιου τού εκπαιδευτικού τους έργου και της προσωπικότητάς τους