Τα Ολύμπια Νέα

Ελλάδα

Το τρένο θα σφυρίζει Ιταλικά…

Mε 45 εκατ. ευρώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περνά στους ιταλικούς σιδηροδρόμους32580006BD793151C0700D2C5FFD9ED7

Μετά την ολοκλήρωση της πώλησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και της έκτασης του Ελληνικού, η κυβέρνηση ολοκλήρωσε μια ακόμη εκποίηση που ξεκίνησε η Κυβέρνηση Σαμαρά. Αυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στα χέρια των ιταλικών σιδηροδρόμων έναντι 45 εκατ. ευρώ, περνά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, που έκανε δεκτή τη δεσμευτική προσφορά- του μοναδικού υποψηφίου στον τελευταίο διαγωνισμό. «Επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση μίας διαδικασίας, που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, και διασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή της» σχολιάζει το ΤΑΙΠΕΔ.

Ειδικότερα, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποσφράγισε νωρίτερα σήμερα, Πέμπτη, την οικονομική προσφορά που κατέθεσε η ιταλική κρατική εταιρεία Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, την οποία και έκανε δεκτή, καθώς τα 45 εκατ. ευρώ που προβλέπει ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντικά πάνω από τις αποτιμήσεις που είχαν υποβάλει ανεξάρτητοι αξιολογητές. Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη την θετική εισήγηση των συμβούλων του για την εγκυρότητα της υποβληθείσας προσφοράς, τις αποτιμήσεις που εκπόνησαν δύο διαφορετικοί ανεξάρτητοι αποτιμητές και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, έκανε αποδεκτή δεσμευτική οικονομική προσφορά της εταιρείας για τη διάθεση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ανακήρυξε τη Ferrovie ως προτιμητέο επενδυτή. Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές. Η Ferrovie αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική επιχείρηση στην Ευρώπη και αναμένεται να μεταγγίσει τεχνογνωσία και εμπειρία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εντάσσοντας την ελληνική εταιρεία στον πανευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση μίας διαδικασίας, που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, και διασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή της. Επίσης, με την εξέλιξη αυτή, ουσιαστικά τίθενται οι βάσεις για το επιτυχές κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους περίπου 750 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί υποχρέωση της ελληνικής κυβέρνησης όχι μόνο στο πλαίσιο του μνημονίου, αλλά και στα πλαίσια της προ ετών συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διευθέτηση του ζητήματος των παράτυπων κρατικών επιδοτήσεων -περίπου 750 εκατ. ευρώ- που η ΕΕ έκρινε ότι έχουν χορηγηθεί στους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Η ευρωπαϊκή πλευρά έχει δεσμευτεί ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συνοδευτεί με τη διαγραφή αυτών των παράτυπων επιδοτήσεων, που βαρύνουν τον ισολογισμό της εταιρείας. Τέλος, θετικό αντίκτυπο αναμένεται να έχει η θετική έκβαση της υπόθεσης ΤΡΑΙΝΟΣΕ και για την ΕΕΣΣΤΥ, για την οποία αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί άμεσα ο διαγωνισμός.

Οι Ιταλοί ενδιαφέρονται Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού
Η ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ανέδειξε τους Ιταλούς της Ferrovie Dello Stato Italiane SpA σε κυρίαρχους του σιδηροδρομικού παιχνιδιού, έκρυβε όμως και μια μεγάλη έκπληξη.
Ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) κηρύχθηκε άγονος, παρά το γεγονός ότι στελέχη της αγοράς τόνιζαν τις τελευταίες ημέρες το σίγουρο ενδιαφέρον της γαλλικής Alstom.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ θα επαναπροκηρυχθεί άμεσα, με τους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους να φιγουράρουν, αυτή τη φορά, ανάμεσα στους διεκδικητές. Η επανέναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης αποτελεί μάλλον μονόδρομο, δεδομένου ότι έχει υπογραφεί και η διεταιρική σύμβαση, δεκαετούς διάρκειας, μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού (αποτελούσε προαπαιτούμενο της διαδικασίας). Σε κάθε περίπτωση, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει άμεσα για τα επόμενα βήματα.
Αγκάθι στην ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσε η μη εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην εταιρεία. Την ίδια στιγμή όμως πηγές του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αποδίδουν την ατυχή έκβαση στην τακτική που ακολούθησε το ΤΑΙΠΕΔ, ρίχνοντας για ακόμα μία φορά νερό στον μύλο της διαμάχης ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η εξέλιξη της Τετάρτης ήταν καθοριστικής σημασίας, καθώς σε περίπτωση που δεν εκδηλωνόταν ενδιαφέρον, η εταιρεία θα οδηγείτο το πιθανότερο σε λύση και εκκαθάριση. Σε αυτό το σενάριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καθιστούσε απαιτητές τις παράνομες, όπως τις έχει χαρακτηρίσει, κρατικές ενισχύσεις, ύψους 750 εκατ. ευρώ, που δόθηκαν στην εταιρεία. Αντίστοιχη ήταν εξάλλου μέσα στο 2015 η τύχη των αεροπορικών εταιρειών Cyprus Airways και Estonian Air.
Εφόσον λοιπόν η Trenitalia αποκτήσει το 100% των μετόχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (κατά το ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία που προβλέπεται από τους όρους του διαγωνισμού θα ακολουθήσει άμεσα), αίρονται και οι σκιές από το μέλλον της ΕΕΣΣΤΥ.
Λύση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα άφηνε την εταιρεία συντήρησης χωρίς αντικείμενο. Αυτή η παράμετρος δημιουργεί αισιοδοξία, σε κύκλους κοντά στη διαδικασία, ότι ίσως ο διαγωνισμός γίνει αυτή τη φορά με καλύτερους όρους.
Ερώτημα παραμένει εάν στο αντικείμενο της ΕΕΣΣΤΥ προστεθεί και η βαριά συντήρηση του τροχαίου υλικού του μετρό (των συρμών της πρώτης γενιάς Alstom -Siemens), των τραμ της Finmeccanica και των τρένων του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου που είχαν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία.