Τα Ολύμπια Νέα

Κυριότερες Ειδήσεις / Τοπικά Νέα

Βόλτα στη λαϊκή των νοικοκυραίων

Οι λαϊκές αγορές στην Κατερίνη με άλλο «μάτι»EPTA kentrikhΤόπος πώλησης και αγοράς προϊόντων αλλά και τόπος συνάντησης και επικοινωνίας ανθρώπων η Λαϊκή Αγορά. Άνθρωποι κάθε φύλλου και ηλικίας, άνθρωποι κάθε τάξης -ιδιαίτερα τώρα στα χρόνια της κρίσης- αλλά και συνάνθρωποί μας με ειδικές ανάγκες κάνουν την εμφάνισή τους στη Λαϊκή Αγορά ή στη Λαϊκή (σκέτο), όπως λέμε για συντομία.

 

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η σημερινή Λαϊκή Αγορά έχει και κάποια αμυδρά στοιχεία της αρχαίας αγοράς, με την έννοια δηλαδή ότι συνδυάζει τις αγοραπωλησίες προϊόντων με τις συναντήσεις και συζητήσεις μεταξύ των ανθρώπων (με μια διαφορά, ότι εκείνη την εποχή οι συναντήσεις και συζητήσεις γίνονταν μεταξύ ανδρών, μόνο…). Και δεν έχουν άδικο όσοι συσχετίζουν, σε ορισμένα μόνο σημεία, την αρχαία αγορά με τη σημερινή Λαϊκή Αγορά.

Ιδιαίτερα στις περιφερειακές πόλεις, όπως είναι η Κατερίνη, και πιο ιδιαίτερα τώρα στα χρόνια της κρίσης, έχει παρατηρηθεί ότι πολλές νοικοκυρές προτού ξεκινήσουν για τη Λαϊκή επικοινωνούν μεταξύ τους, είτε από το βράδυ της προηγούμενης, είτε την ίδια μέρα, ώστε να πάνε μαζί και να ψωνίσουν. Φυσικά, εννοείται ότι κάποιες συναντήσεις γίνονται εκεί στον χώρο της Λαϊκής χωρίς να έχουν προγραμματιστεί εκ των προτέρων…

 

Οι Λαϊκές της Κατερίνης

 

EPTA (1)

 

Στην Κατερίνη, η Λαϊκή του Σαββάτου, που γίνεται σε τμήμα επί της οδού 19ης Μαΐου, εμφανώς προσελκύει περισσότερους παραγωγούς και πωλητές αλλά και περισσότερο κόσμο, προφανώς λόγω της ημέρας, σε αντίθεση με τη Λαϊκή της Τετάρτης που γίνεται σε μια καθολικά εργάσιμη ημέρα.

Και στις δύο όμως Λαϊκές το στοιχείο είναι κοινό: Για μεν τους πωλητές να στήσουν τις «τέντες» τους ή, όπως λένε ορισμένοι, τα «τσαντίρια» τους, ώστε να εκθέσουν τα προϊόντα τους. Για δε τους καταναλωτές, πρωτίστως να περιηγηθούν την αγορά και να ψωνίσουν όσο γίνεται πιο φθηνά.

 

EPTA (12)

 

Στη Λαϊκή κυριαρχεί το στοιχείο του ανταγωνισμού, στοιχείο που λείπει συχνά από την ελληνική οικονομία, στοιχείο που, επειδή έλλειψε, συνέβαλε εν πολλοίς στην οικονομική κρίση. Στη Λαϊκή, το στοιχείο του ανταγωνισμού είναι κυρίαρχο, επειδή καθένας από τους παραγωγούς και ευρύτερα καθένας από τους πωλητές (ευπαθών, κυρίως) προϊόντων θέλει να ξεπουλήσει! Και για να ξεπουλήσει θα πρέπει να έχει όχι μόνο καλύτερα προϊόντα από πλευράς ποιότητας αλλά να έχει και τιμές ελκυστικές, ανταγωνιστικές.

Κάθε «τέντα» ή κάθε «τσαντίρι» είναι συνήθως και μια οικογενειακή επιχείρηση. Ο πατέρας, η μητέρα, κάποια από τα παιδιά, όλοι εκεί για να στήσουν τους πάγκους, για να πουληθούν τα προϊόντα, για να μην ξεφύγει κανένας πελάτης ή πελάτισσα, για να εξυπηρετηθούν όλοι καλά, για να φύγει η πραμάτεια, για «να τελειώσει πιο γρήγορα η μέρα».

 

Διαλέχτε! Εδώ το καλό πράμα!

Κάθε Τετάρτη και κάθε Σάββατο, λοιπόν, από το πρωί έως το μεσημέρι, υπάρχει μια άκρως ενδιαφέρουσα κατάσταση στους καθιερωμένους χώρους των Λαϊκών της Κατερίνης αλλά και εκτός αυτών των χώρων. Έξω από τις Λαϊκές, πλήθος σταθμευμένων οχημάτων πέριξ του χώρου, οχημάτων τα οποία δυσκολεύουν την ευρύτερη κυκλοφορία. Εντός των Λαϊκών Αγορών, φωνές από την πλευρά αρκετών πωλητών που κυριαρχούν στην ατμόσφαιρα αλλά και πλήθος ανθρώπων που πάει κι έρχεται. Πάει κι έρχεται, από το πρωί έως το μεσημέρι.

- Πάρε, πάρε κόσμε. Διαλέχτε, διαλέχτε. Εδώ το καλό πράμα.

- Έλα, κυρία μου. Μην το κοιτάς (το ψάρι). Φρέσκο πράμα!

Είναι καλό; Ρωτάει η κυρία.

- Μόνο καλό; Δεν το βλέπεις; Σπαρταράει κυρία μου, σπαρταράει!

- Βάλτε δυο κιλά στην κυρία (φωνάζει ο παραγωγός προς τη γυναίκα και την κόρη του).

- Για ελάτε. Εδώ το καλό, εδώ το φθηνό.

 

Είναι καλά τα πεπόνια; Λέει ένας παππούς.

- Γλύκισμα, γλύκισμα. Έλα καλέ μου, πάρτο να φας στο σπίτι. Πάρτο, θα με θυμηθείς!

- Μη φεύγεις… Αχ, να δεις τι χάνεις (που φεύγεις)!

 

- Φράουλες και κεράσια! Όλα ντόπια. Κεράσια τραγανά! Πάρε, σου λέω…

- Πόσα να βάλουμε στην κυρία;

«Δεν θα πάρω τώρα», απαντά γελώντας η κυρία. «Στην επιστροφή, θα πάρω»!

- Να σου βάλω ένα κιλό! Θα σου το κρατήσω να έρθεις να το πάρεις!

«Όχι, όχι», λέει η κυρία. «Να κοιτάξω κι αλλού»!

- Δεν θα βρεις πιο φθηνά!

 

Πιο πέρα οι φωνές των παραγωγών και των πωλητών μπερδεύονται. Είναι τόσες πολλές και διαφορετικές οι φωνές, που επικρατεί «σύγχυση».