Τα Ολύμπια Νέα

Κοινωνικά

Μια σάτιρα που έφερε διαμάχη συγγραφέα-κινηματογραφιστών

«Η Όπερα της πεντάρας» στη δεύτερη εβδομάδα των Κινηματογραφικών Αφιερωμάτων Κατερίνης1

 

Μια ταινία που έχει μείνει διαχρονική για τα στοιχεία κοινωνικής σάτιρας, την αξεπέραστη μουσική και την θεατρικότητα της, παρουσίασαν τα Κινηματογραφικά Αφιερώματα Κατερίνης την Δευτέρα με την «Όπερα της πεντάρας». Το κοινό στην σκοτεινή αίθουσα του Κινηματοθεάτρου Ευκαρπίδη μεταφέρθηκε νοητά στο Λονδίνο του Μεσοπολέμου, ενώ άκουσε και την καίρια ανάλυση της Τζίας Γιοβάνη, κριτικού κινηματογράφου.

Ανοίγοντας την βραδιά, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πιερίας Μπάμπης Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα του έργου του Μπρέχτ και την αξία της μεταφοράς του από τον Παμπστ. Δυστυχώς, η κα Γιοβάνη δεν παραβρέθηκε στην Κατερίνη λόγω ασθένειας και την εισήγησή της διάβασε το μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Αναστασία Γεροφωκά. Σε αυτήν, πέρα από όλα τα θετικά, σχολιάστηκε και το γεγονός ότι η κινηματογραφική «Όπερα» αμφισβητήθηκε, δικαστικά μάλιστα, από τους Μπρέχτ και Βάιλ, με τον δεύτερο μόνο να δικαιώνεται ως προς το μουσικό σκέλος.
Η υπόθεση παρουσιάζει τον Μακ τον Μαχαιροβγάλτη, ο οποίος παρά την εγκληματική δράση του παραμένει αόρατος από το νόμο μέχρι να συναντηθούν οι δρόμοι του με τον ιδιοκτήτη της μεγαλύτερης εταιρείας ζητιάνων στο Λονδίνο! Εμπλεκόμενος είναι ακόμα και επικεφαλής της αστυνομίας και όλα αυτά τις ημέρες της στέψης της Βασίλισσας. Στο τέλος, οι διαμάχες υποχωρούν μπροστά στο κέρδος και βρίσκονται και οι τρεις μαζί να ιδρύουν μια τράπεζα, υπό το σκεπτικό ότι έτσι μπορούν να ληστεύουν τους άλλους νόμιμα.
Ο Μπρεχτ διατηρεί στην «Όπερα της Πεντάρας» την πλοκή του αρχικού θεατρικού του Τζον Γκέι που διαδραματίζεται στον υπόκοσμο του Λονδίνου. Μεταφέρει όμως τη δράση στη σύγχρονή του εποχή, σαν οξύτατη σάτιρα της καπιταλιστικής κοινωνίας. Η συμμετοχή του Μπρεχτ στην κινηματογράφηση έληξε άδοξα, με την εταιρεία και τον σκηνοθέτη να καταλήγουν αντί για μια ρεαλιστική μεταφορά στη δημιουργία «μιας «αλλόκοτης, φανταστικής ατμόσφαιρας», μέσα από την τεχνική των φωτοσκιάσεων, του αποκαλούμενου «chiaroscuro», κατ’ εξοχή τεχνική του γερμανικού εξπρεσιονισμού, ρεύμα που έβρισκε πολέμιο τον Μπρεχτ.
Πλέον, συνέχεια στις προβολές θα δώσει σήμερα Τετάρτη το «Ραν» που θα προλογίσει ο φιλόλογος, Δρ. Φιλοσοφίας Όμηρος Ξενίδης και τέλος το «Ανακυκλώνοντας την Μήδεια» την Πέμπτη 21 Απριλίου. Πρόκειται για δημιούργημα του Αστέρη Κούτουλα, σκηνοθέτη και Καλλιτεχνικού Διευθυντή του HELLAS FILMBOX BERLIN (Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Βερολίνου), ο οποίος θα το παρουσιάσει αυτοπροσώπως κλείνοντας το πρόγραμμα προβολών των Κινηματογραφικών Αφιερωμάτων για το 2016.