Τα Ολύμπια Νέα

Τοπικά Νέα

Ο φόβος που γεννά η άγνοια

Μεγάλη συμμετοχή στην ανοιχτή συζήτηση για το Ισλάμ, που διοργάνωσε η Εθελοντική Ομάδα Δράσης2016040300

Καθηλωτική ήταν η ανοιχτή συζήτηση με το γενικό ερώτημα «Τι συμβαίνει με το Ισλάμ;» που πραγματοποιήθηκε, στον πυρήνα της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Νομού Πιερίας, τον Καπνικό Σταθμό Κατερίνης.

Πολίτες της Πιερίας, όλων των ηλικιών και πεποιθήσεων, με ιδιαίτερες ανησυχίες και αναζητήσεις για όλα αυτά που συμβαίνουν στη μέση ανατολή με άμεσο αντίκτυπο στη χώρα μας – πλέον και στον τόπο μας, έδωσαν το παρών σε μια τρίωρη εκδήλωση. Οι ομιλητές, ακαδημαϊκοί στο σύνολό τους και άρτιοι γνώστες του Ισλάμ, ενημέρωσαν για τα ιστορικά – γεωπολιτικά – θρησκευτικά δεδομένα του μουσουλμανικού κόσμου, απάντησαν σε στερεοτυπικές πεποιθήσεις που προέρχονται από παραπληροφόρηση, μίλησαν για την τρομοκρατία, ανέδειξαν το προσφυγικό ζήτημα στη σωστή του βάση σε μια προσπάθεια διαφωτισμού των τοπικών κοινωνιών που πλέον καλούνται όχι απλά να βοηθήσουν αλλά να συμβιώσουν με πρόσφυγες μουσουλμανικών πεποιθήσεων.

Οι ομιλίες Η εκδήλωση οδήγησε τους προβληματισμένους ήδη Πιεριείς να κοιτάξουν κατάματα ένα φλέγον ζήτημα που χτύπησε την πόρτα και της δικής μας τοπικής κοινωνίας. Οι ομιλίες εμπεριστατωμένες επιστημονικά καθήλωσαν το έκπληκτο κοινό που έλαβε πολύτιμη γνώση.

«…και αυτό είναι μόνον η αρχή» Η πρώτη κατά σειρά ομιλήτρια η Αγγελική Ζιάκα αναφέρθηκε στο γεωπολιτικό χώρο της Μέσης Ανατολής, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα. Μιλώντας για το Ισλάμ και την πολιτική, αναφέρθηκε στο πως ξεκίνησε το Ισλάμ, για τον Μωάμεθ και το κοράνι και σημείωσε χαρακτηριστικά ότι σ’ αυτές τις χώρες η πολιτική στηρίχθηκε στις θρησκευτικές πεποιθήσεις του Ισλάμ. Προέβη σε μία εμπεριστατωμένη ανάλυση δίνοντας στο πολυπληθές ακροατήριο τη δυνατότητα να αντιληφθεί ζωτικά στοιχεία του Ισλάμ, τη διαφοροποίηση από τον Ισλαμισμό, τους πολέμους που υφίστανται για αιώνες στην περιοχή μέχρι σήμερα. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η φράση της «…και αυτό είναι μόνον η αρχή», τονίζοντας ότι οι χιλιάδες των προσφύγων που κατακλύζουν σήμερα τη μεσόγειο είναι μόνον η αρχή αυτού που θα ακολουθήσει καθώς η κλιματικές αλλαγές και η ξηρασία που θα επικρατήσουν τα επόμενα χρόνια σε Ασία και Αφρική θα κινητοποιήσει ένα ακόμη μεγαλύτερο μεταναστευτικό ρεύμα.

Υποδειγματική η Συριακή Φιλοξενία στους Έλληνες πρόσφυγες του ‘22 Ο Βλάση Αγτζίδης στη συνέχεια μίλησε για το «Εμείς και το Ισλάμ» επικεντρώνοντας στα κινήματα του χριστιανισμού και του μουσουλμανισμού και του πως έδρασαν στην Ανατολή, με ιδιαίτερες αναφορές στο Βυζάντιο και την κατάκτησή του από τους Οθωμανούς. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του στους Πόντιους κυρίως πρόσφυγες στη Συρία το 1922-23, που έτυχαν ιδιαίτερης βοήθειας και θαλπωρής από τους Σύριους. Η αναφορά του συνοδεύτηκε από πλούσιο φωτογραφικό υλικό ανθρώπων της εποχής που βίωσαν το δράμα του ξεριζωμού αλλά και το μετέπειτα σκληρό πρόσωπο της γερμανικής κατοχής στον Ελλαδικό χώρο. Τονίστηκε δε ότι είναι ιστορικό μας χρέος να βοηθήσουμε σήμερα του Σύριους πρόσφυγες.

«Τα πολλαπλά Ισλάμ» Τον κύκλο των ομιλιών ολοκλήρωσε ο Καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Γεράσιμος Μακρής που ανάλυσε τα «βασικά χαρακτηριστικά και τις κατηγορίες του σύγχρονου ισλαμιστικού κινήματος» και ταυτόχρονα κατέρριψε με επιστημονικά επιχειρήματα μία προς μία τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που επικρατούν σήμερα, για τις οποίες εν πολλοίς ευθύνονται και τα δελτία ειδήσεων. «Υπάρχουν πολλαπλά Ισλάμ. Δεν υπάρχει ένα Ισλάμ. Είναι μια πολύπλευρη θρησκευτική παράδοση που ανάλογα με την εποχή αλλάζει», σημείωσε χαρακτηριστικά και αναφερόμενος στην Ελλάδα ως χώρα υποδοχής προσφύγων από τη Συρία τόνισε: «Οι λαοί είχαν ξεσηκωθεί κατά τη δεκαετία του 1950-1960 ενάντια στην αποικιοκρατία όχι με σημαία τους το Ισλάμ, αλλά με σύνθημα τον εθνικισμό, την εθνική ταυτότητα, μια έννοια που γεννήθηκε στη Δύση. Πιο πρόσφατα εξεγέρθηκαν ενάντια στη διαφθορά και τον αυταρχισμό».

«Μπερδεύουμε το Ισλάμ με τον Ισλαμισμό» «Το Ισλάμ είναι η ευρύτερη θρησκευτική παράδοση, ο Ισλαμισμός είναι το πολιτικό Ισλάμ και αφορά αυτούς που θεωρούν ότι το Ισλάμ είναι μια προσωπική υπόθεση αλλά πρέπει να βγει στην κοινωνία. Οι Ισλαμιστές είναι μουσουλμάνοι αλλά λίγοι μουσουλμάνοι είναι Ισλαμιστές», υπογράμμισε ο Καθηγητής επιχειρώντας να καταρρίψει ένα από τα βασικά στερεότυπα που γεννούν το φόβο απέναντι στους μουσουλμάνους: «Οι πρόσφυγες είναι μουσουλμάνοι που φοβήθηκαν και έφυγαν από τον τόπο τους. Αυτοί είναι που θα μας εξισλαμίσουν; Έλεος!».

«Μας φοβούνται και αυτοί» «Οι Σύριοι ήρθαν εδώ με τις δικές τους παραδόσεις και πρέπει να το δούμε αυτό ως διαφορετικό, όχι κάτι κατώτερο. Υπάρχει και από τη δική τους πλευρά φόβος. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να υπάρξει ειρηνική συνύπαρξη. Χρειάζονται Αγάπη. Ας μην είμαστε υπερόπτες. Κάποιοι πρόσφυγες στην Αθήνα μου είπαν το εξής: Οι Τούρκοι, αν και μουσουλμάνοι, μας έκαναν τα πάνδεινα. Οι Έλληνες, αν και χριστιανοί, στην πλειοψηφία τους μας έδειξαν Αγάπη και Συμπόνια», σημείωσε ο κ. Μακρής και καταλήγοντας ανάφερε: «Ο Θεός έχει στα αραβικά δύο επίθετα που σημαίνουν «φιλεύσπλαχνος» και «ελεήμων». Στον ξένο, δηλαδή σε εμάς, είδαν μια ιδιότητα του Θεού τους».