Τα Ολύμπια Νέα

Κοινωνικά

Σχολικός εκφοβισμός και δυσλεξία

Ο καθηγητής Γεώργιος Παυλίδης, πρώτος ομιλητής στη Σχολή Γονέων-Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης7-11-2011 Παυλίδης Γεωργιος 084 (2)

Ο καθηγητής μαθησιακών δυσκολιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Γιώργος Παυλίδης, είναι ο πρώτος ομιλητής της Σχολής Γονέων-Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης. Η Σχολή Γονέων, ξεκινά σήμερα (7:30 το απόγευμα στο Συνεδριακό Κέντρο Κατερίνης) τις διαλέξεις της,

Ο κ. Παυλίδης, θα μιλήσει για τον σχολικό εκφοβισμό και τη σχέση με δυσλεξία με σκοπό να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και όλους τους ενδιαφερόμενους για το Bullying, τα αίτιά του, τις ψυχοκοινωνικές και εκπαιδευτικές συνέπειες τόσο στα θύματα όσο και στους θύτες, αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισής του στο σπίτι και στο σχολείο. Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι κυρίως Θύματα, ενώ με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), πέφτουν 2-3 φορές περισσότερο θύτες και έως 10 φορές περισσότερο Θύματα Bullying. Δηλαδή, και οι δύο ομάδες συμμετέχουν πολύ συχνότερα από τους άλλους στο Bullying, διότι συνήθως είναι πιο απομονωμένες από τους υπόλοιπους συμμαθητές τους και πιο υστερούσες, άρα πιο ευάλωτες. Αυτή Σχέση μεταξύ Bullying, Μαθησιακών Δυσκολιών-Δυσλεξίας και ΔΕΠΥ, θα παρουσιασθεί, με τα διεθνή στατιστικά, τα αίτια και τρόπους αντιμετώπισής τους. Η έκφραση σχολικός εκφοβισμός (bullying) είναι πολύ ήπια για να αποδώσει τις βαρύτατες διά βίου ψυχο-κοινωνικές συνέπειές του, ενώ η λέξη που την αποδίδει καλύτερα είναι ‘βιασμός’. Πρόκειται για ‘βιασμό της Αξιοπρέπειας’, διότι το θύμα ταπεινώνεται και εξευτελίζεται αναιτίως και κατ’ εξακολούθηση. Το θύμα συνήθως είναι παιδί-άτομο με χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, χαμηλών τόνων, κοινωνικά απομονωμένο, διαφορετικό, αδύναμο πνευματικά, σωματικά ή ψυχοκοινωνικά. Το προφίλ του θύτη εμπεριέχει υψηλή ή χαμηλή αυτοπεποίθηση, αίσθηση υπεροχής έναντι του θύματος, πνευματική, κοινωνική ή σωματική. Συνήθως οι Θύτες συναποτελούνται από έναν Αρχηγό και από μία ομάδα-αγέλη ακολούθων-συνενόχων, που ακολουθούν-συμμετέχουν είτε με τη θέλησή τους, είτε από φόβο.

Δυσλεξία-διάσπαση προσοχής Ο διεθνώς καταξιωμένος Καθηγητής Γεώργιος Θ. Παυλίδης θα αναφερθεί στις πρόσφατες ανακαλύψεις για τη Δυσλεξία και το ΔΕΠΥ, καθώς και στην παγκοσμίως αναγνωρισμένη εφεύρεσή του γνωστή ως «Τεστ Παυλίδη», που ανέπτυξε όταν ήταν καθηγητής σε γνωστά πανεπιστήμια της Αγγλίας και ΗΠΑ. Θα παρουσιάσει την επικρατούσα κατάσταση στη χώρα μας για τη Διάσπαση Προσοχής (ΔΕΠΥ), Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία, από την Πρόγνωση, Διάγνωση μέχρι και την επιτυχή Αντιμετώπισή τους στο σπίτι & στο σχολείο. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των ατόμων με διάσπαση προσοχής είναι η σωστή αντίληψη και κυρίως η διαχείριση του χρόνου. Δυστυχώς, διεθνώς η διάσπαση προσοχής διαγιγνώσκεται υποκειμενικά με ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν εκπαιδευτικοί αλλά κυρίως οι γονείς των παιδιών, γι’ αυτό οι διαγνώσεις συχνά είναι αντικρουόμενες. Η διάγνωση της ΔΕΠΥ τίθεται όταν ικανοποιούνται διαγνωστικά κριτήρια σε δύο ή περισσότερα περιβάλλοντα, οδηγούν στη δυσλειτουργία του ατόμου σε ένα ή περισσότερα περιβάλλοντα (σχολείο, εργασία, σχέσεις), τα συμπτώματα διαρκούν περισσότερο από 6 μήνες πριν τη διάγνωση και πρωτοεμφανίστηκαν πριν την ηλικία των 7 ετών. Η δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διασήμων Αϊνστάιν, Έντισον, Kέννεντυ, Ουάσιγκτον, Τσόρτσιλ, Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ, Πικάσο, Μπιλ Γκέιτς, Στηβ Τζομπς, κλπ. Η δυσλεξία είναι θειο δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους, που εμφανίζεται στην ανάγνωση (πολύ αργή, με πολλά λάθη), στην τρομερή ανορθογραφία και στη δυσκολία τους να εκφράζονται γραπτώς, καθώς στη μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από την αντίστοιχη σχολική τους επίδοση. Επιπλέον κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους. Τα αίτια της Δυσλεξίας και της Διάσπασης Προσοχής, Παρορμητικότητας (ανυπομονησίας) και Υπερκινητικότητας που συχνότατα τη συνοδεύουν, είναι νευρολογικά και συνήθως κληρονομικά, με 4 αγόρια προς 1 κορίτσι, διεθνώς. Οι ψυχο-περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να βελτιώσουν ή να χειροτερέψουν την κατάσταση, αλλά ποτέ δεν μπορούν να προκαλέσουν τη Δυσλεξία ή τη Διάσπαση Προσοχής. Δηλαδή, δεν γίνονται, αλλά γεννιούνται έτσι. Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα κρυφή και παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα προφορικού λόγου, αντιθέτως είναι εξαιρετικά ευφυείς και δημιουργικοί. Το μοναδικό διεθνώς αντικειμενικό-βιολογικό τεστ για την Πρόγνωση της Δυσλεξίας και της Διάσπασης Προσοχής από την Προσχολική ηλικία είναι το PAVLIDIS TEST που δεν βασίζεται ούτε στην ανάγνωση ούτε στη γραφή, αλλά στην Οφθαλμοκίνηση. Στο Τεστ Παυλίδη ο εξεταζόμενος σιωπηλά παρακολουθεί με το βλέμμα του ένα φωτεινό ερεθισμό στην οθόνη του Η/Υ, ενώ αυτομάτως κάθε 1 χιλιοστό του δευτερολέπτου καταγράφονται και αναλύονται οι οφθαλμοκινήσεις του από το φωτο-ηλεκτρονικό σύστημα του Καθηγητή (αναγνωρισμένο με διεθνείς πατέντες). Είναι επιτακτική ανάγκη η έγκαιρη και αντικειμενική βιολογική πρόγνωση –διάγνωση για να βελτιώσουμε τη Συμπεριφορά, τον Αυτοέλεγχο, την Κοινωνικότητα και τη Σχολική Επίδοση, ώστε να αποφύγουμε τα δευτερογενή ψυχοκοινωνικά προβλήματα (π.χ. χαμηλή αυτοπεποίθηση, δυσκολίες στις σχέσεις), που δημιουργούνται από την καθημερινή ταπεινωτική σχολική αποτυχία & από την αρνητική-επικριτική αντιμετώπιση στο σπίτι και στο σχολείο, λόγω άγνοιας. Η Διάσπαση Προσοχής, Παρορμητικότητα και Υπερκινητικότητα καθώς και η Δυσλεξία μπορούν να διαγνωσθούν και να αντιμετωπισθούν οποτεδήποτε, αλλά το χθες είναι προτιμότερο του σήμερα και αυτό του αύριο. Η βιολογική πρόγνωση από την προσχολική ηλικία και η ακριβής, έγκαιρη διάγνωση οδηγούν στην εξατομικευμένη-αποτελεσματική αντιμετώπιση, στην αποφυγή των αρνητικών ψυχο-εκπαιδευτικών συνεπειών (π.χ. χαμηλή αυτοπεποίθηση) και οδηγούν από την αποτυχία στην επιτυχία.