Τα Ολύμπια Νέα

Τοπικά Νέα

Εποχές «βίας και ανεκτικότητας»

Στις Καρυές «γιορτάζει» τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίαςφωτο αρχείου

Κάθε χρόνο, ένα Σαββατοκύριακο του Σεπτέμβρη μνημεία και μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι και ιστορικοί τόποι ανοίγουν τις πόρτες τους στο κοινό σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Συναυλίες, γιορτές, εκθέσεις, εκπαιδευτικές δράσεις, δημιουργικά εργαστήρια και παραστάσεις με αφετηρία ένα θέμα, φέρνουν τους επισκέπτες σε επαφή με την πολιτιστική τους κληρονομιά, με τρόπους πιο άμεσους, ευχάριστους και διασκεδαστικούς. Στο πλαίσιο του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς που φέτος έχουν τίτλο «Βία και ανεκτικότητα», η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας διοργανώνει ενημέρωση των κατοίκων των Καρυών και του ευρύτερου κοινού για τα πρόσφατα ευρήματα στην περιοχή, που χρονολογούνται στην 2η χιλιετία π.Χ. (Ύστερη Εποχή Χαλκού και Πρώιμη Εποχή Σιδήρου), καθώς και την επιρροή που αυτές ασκούν στη ζωή των ανθρώπων και στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Ελλάδας.

Οι Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς γιορτάζονται από το 1991. Το διεθνή συντονισμό έχει το Συμβούλιο της Ευρώπης και ενώ δεν προβλέπεται ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, το δίκτυο των συμμετεχόντων συνεχώς διευρύνεται με ποικίλη θεματολογία και δυναμική κατά περίπτωση.
Η Ελλάδα συμμετέχει στον εορτασμό των ΕΗΠΚ από το 1994. Από το 2003 έχει ήδη θεσμοθετηθεί η ελεύθερη είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία αρμοδιότητάς του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων για το τελευταίο Σαββατοκύριακο κάθε Σεπτέμβρη, ενώ μια ξεχωριστή μέρα, η Παρασκευή, είναι αφιερωμένη στο σχολικό κοινό. Τον συντονισμό των ΕΗΠΚ έχει από το 2004 η Διεύθυνση Μουσείων, ενώ τα θέματα που έχουν εορτασθεί από την αρχή του θεσμού ανά διετία είναι τα κάστρα, τα λιμάνια, το νερό, η οικονομία, ο αθλητισμός, η διατροφή, η κατοικία, η μαγεία, οι κρίσεις, o Χρόνος.
Το θέμα των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς για τη διετία 2015-2016 είναι αφιερωμένο στο δίπολο «Βία και Ανεκτικότητα». Θέμα διαχρονικό και πολυδιάστατο, οδυνηρά επίκαιρο, αφορά τόσο στην ιδεολογία και όσο και στην πράξη. Σε κάθε εποχή εκδηλώνεται ποικιλόμορφα και με διαφορετική δυναμική. Και μπορεί να αφορά στην έκφραση φιλοσοφικών, πολιτικών και γενικά δημόσιων θέσεων, αλλά και προσωπικών απόψεων και ιδιωτικών συνηθειών στο βαθμό που τα παραπάνω είναι ξένα ή απλώς
παρεκκλίνουν από τις νόρμες και τα «καθεστώτα» κάθε εποχής.
Το Σαββατοκύριακο του εορτασμού δίνεται η αφορμή να παρουσιαστεί μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα, λιγότερο ή περισσότερο φανερά, ο ρόλος της ανεκτικότητας ως καθοριστικού παράγοντα του πολιτικού και πολιτισμικού γίγνεσθαι. Ο σεβασμός των πεποιθήσεων του Άλλου, η αποδοχή του μη όμοιου και η δυνατότητα της ελεύθερης έκφρασης της ατομικής ή συλλογικής ταυτότητας είναι μια κατάκτηση που «τυπικά» και θεωρητικά έχει ήδη επιτευχθεί τουλάχιστον από την εποχή του Διαφωτισμού.
Η ανεκτικότητα αντανακλά την ιδανικά δημοκρατική κοινωνία, ενώ η βία την αντίσταση σε αυτό το ιδανικό. Η ευρωπαϊκή – και όχι μόνο – ιστορία βρίθει ατομικών και συλλογικών παραδειγμάτων, περισσότερο ή λιγότερο ακραίων με την απομόνωση έως και εξόντωση φυλετικών, εθνικών, θρησκευτικών ή κοινωνικών ομάδων να εμφανίζεται επαναλαμβανόμενα μέσα στο χρόνο. Οι εκδηλώσεις που σχεδιάστηκαν για αυτό το
Σαββατοκύριακο φωτίζουν κάποια από αυτά.