Τα Ολύμπια Νέα

Ελλάδα / Τοπικά Νέα

Οι λιμένες να «περάσουν» στην αυτοδιοίκηση

Την αξιοποίηση των λιμένων της Πιερίας, ζητά ο Κώστας Κουκοδήμος

027d4aee7b19f901deee3496ec570e3a_L

Τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Λιμενικού Ταμείου Πιερίας στους οικείους δήμους, ζητά με ερώτηση που κατέθεσε προς τους αρμόδιους υπουργούς, ο βουλευτής Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Κουκοδήμος.

Όπως τονίζει οι κ. Κουκοδήμος, «η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Βορείου Ελλάδας με χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο τόσο από τη χώρα μας όσο και από το εξωτερικό. Η φυσική ομορφιά, η μεγάλη ακτογραμμή, η καλή οδική σύνδεση, οι αρχαιολογικοί χώροι, η ποιότητα των υπηρεσιών και οι ιδιωτικές επενδύσεις που στόχο έχουν τη διαρκή αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής, συνθέτουν ένα δυναμικό πακέτο που συμβάλλει τα μέγιστα στην τοπική οικονομική δραστηριότητα και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Στην παρούσα συγκυρία, η μεγαλύτερη πρόκληση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι η αδυναμία προσέλκυσης νέων ιδιωτών επενδυτών λόγω της εξαιρετικά ρευστής οικονομικής κατάστασης της χώρας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πλήρη ανυπαρξία δημοσίων επενδύσεων τα τελευταία χρόνια δημιουργεί συνθήκες αδιεξόδου. Είναι προφανές ότι είμαστε υποχρεωμένοι να αξιοποιήσουμε άμεσα κάθε συγκριτικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να συμβάλλει στη μεταστροφή της κατάστασης. Σε αυτή την κατεύθυνση η αξιοποίηση των λιμένων της Πιερίας αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για ουσιαστική συνεργασία μεταξύ ιδιωτών, τοπικών φορέων, κυβέρνησης και αυτοδιοίκησης με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένης λιμενικής πολιτικής. Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΤ αναφορικά με το θαλάσσιο τουρισμό, το ποσοστό των τουριστών yachting στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 2% του συνόλου, οι οποίοι ξοδεύουν περίπου 110 ευρώ το άτομο αντί 69 ευρώ το άτομο που είναι ο μέσος όρος. Ενδιαφέροντα στοιχεία έχουμε και από την Ισπανία όπου σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε τουριστικούς λιμένες δημιουργούνται 4.4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς κλάδους της τοπικής οικονομίας. Παράλληλα, κάθε τουρίστας ξοδεύει κατά μέσο όρο 100 ευρώ στον τουριστικό λιμένα και 450 ευρώ στην τοπική οικονομία, ενώ κάθε 1 ευρώ άμεσων ξένων επενδύσεων δημιουργεί 1.5 ευρώ άμεσης οικονομικής δραστηριότητας στους τουριστικούς λιμένες και 6.84 ευρώ έμμεσης οικονομικής δραστηριότητας στην τοπική οικονομία. Ο συνδυασμός αυτός καταδεικνύει την αναγκαιότητα λήψης πρωτοβουλιών προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα, σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος λιμενικής πολιτικής και ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Δημήτριο Θεολογίτη, το 37% του συνόλου των μεταφορών που διεκπεραιώνονται στην Ευρώπη περνά από τη θάλασσα, ενώ έως το 2030 η ποσότητα των διακινουμένων αγαθών στην Ε.Ε. θα έχει αυξηθεί κατά 50%. Αν στα παραπάνω στοιχεία σημειώσουμε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επενδύσεις ύψους 26 δις ευρώ στο ευρωπαϊκό δίκτυο συγκοινωνιών είναι προφανές ότι πρέπει να εξετάσουμε και την πιθανότητα εμπορικής αξιοποίησης ενός λιμανιού της Πιερίας. Μέχρι σήμερα οι αρμοδιότητες διαχείρισης των λιμένων ασκούνται από το Λιμενικό Ταμείο Πιερίας. Οι δυο βασικότερες εξ αυτών είναι η κατάρτιση και εφαρμογή ενός στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης και διαχείρισης κάθε λιμένα, με στόχο την αύξηση των εσόδων και η συντήρηση του λιμένα και η διατήρησή του σε καλή κατάσταση ώστε να μπορεί να είναι πλήρως λειτουργικός για τους χρήστες. Με το σημερινό καθεστώς οι παραπάνω αρμοδιότητες είναι αδύνατο να ασκηθούν αποτελεσματικά, αφού το Λιμενικό Ταμείο Πιερίας διαθέτει μόλις ένα άτομο προσωπικό, γεγονός το οποίο συναντάμε και σε πολλά αντίστοιχα ταμεία σε όλη τη χώρα. Μια βιώσιμη λύση προς αυτή την κατεύθυνση είναι η μεταβίβαση των σχετικών αρμοδιοτήτων στους οικείους δήμους οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου (ΝΠΔΔ) για τη διοίκηση και τη διαχείριση ζώνης λιμένα. Βέβαια, η πρόταση αυτή δεν αρκεί από μόνη της για να λύσει το πρόβλημα. Απαραίτητες προϋποθέσεις είναι: -Η ενίσχυση των δήμων με τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους. Μια πρόβλεψη που παρότι θεωρείται αυτονόητη σε κάθε περίπτωση μεταβίβασης αρμοδιοτήτων εντούτοις πολλές φορές παραμένει κενό γράμμα, -Η ενίσχυση των δήμων με εξειδικευμένο προσωπικό σε ζητήματα λιμενικής πολιτικής, -Στόχος είναι να μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα του ΕΣΠΑ και κατ’επέκταση να είναι ελκυστικά για επενδύσεις. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η διαδικασία μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων αφορά στην έκδοση δυο προεδρικών διαταγμάτων: -Προεδρικό Διάταγμα από τα Υπουργεία Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού με αντικείμενο τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Λιμενικού Ταμείου Πιερίας στους οικείους δήμους και τη σύσταση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου. Στην κατεύθυνση αυτή είναι απαραίτητες και οι σύμφωνες γνώμες των δημοτικών συμβουλίων. -Προεδρικό Διάταγμα κατάργησης του Λιμενικού Ταμείου Πιερίας. Πιστεύω βαθύτατα ότι η τοπική κοινωνία οφείλει και πρέπει να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην αξιοποίηση λιμένων της περιοχής. Για το λόγο αυτό, θεωρώ ότι οι προτάσεις αξιοποίησης των λιμένων της Πιερίας που έχουν κατά καιρούς κατατεθεί στο δημόσιο διάλογο καθώς και όσες ακόμη νέες προκύψουν θα πρέπει να αξιολογηθούν από ένα σχήμα στο οποίο θα συμμετέχουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς. Παράλληλα, το σχήμα αυτό θα διαδραματίσει ενεργό ρόλο και στο επίπεδο της υλοποίησης, διευρυμένο με τους επενδυτές που θα αναλάβουν την αξιοποίηση των λιμένων. Συγκεκριμένα, προτείνω τη δημιουργία επιχειρηματικού συνεργατικού σχηματισμού (cluster) στο οποίο θα συμμετέχουν το Επιμελητήριο Πιερίας, οι Δήμοι Κατερίνης, Πύδνας-Κολινδρού και Δίου-Ολύμπου, η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας, η Ένωση Ξενοδόχων Πιερίας, η Ένωση Ξενοδόχων Παραλίας Κατερίνης, οι Αλιευτικοί Σύλλογοι Δήμων Κατερίνης, Πύδνας-Κολινδρού και Δίου Ολύμπου. Πρώτη αρμοδιότητα του cluster θα είναι η προώθηση όλων των απαραίτητων διαδικασιών για την άμεση και αποτελεσματική μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων στους οικείους δήμους και εν συνεχεία η δημιουργία του απαραίτητου πλαισίου για την επεξεργασία προτάσεων αξιοποίησης και την προσέλκυση επενδυτών σε συνεργασία με τους φορείς της Κυβέρνησης.