Τα Ολύμπια Νέα

Ελλάδα

«Όχι» ΔΝΤ σε εκταμίευση χρημάτων

Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς

ca31d77e51afee6744234175c9f4148f_L

Αγονος κρίθηκε ο πρώτος γύρος των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους εταίρους, καθώς οι συνεχείς συνεδριάσεις από την περασμένη Πέμπτη έως και το Σάββατο δεν έφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές κοντά στην διαπραγμάτευση, οι εργασίες διεκόπησαν την Κυριακή, όπως ήταν προγραμματισμένο. Το «ραντεβού» που ήθελε να κλείσει η κυβέρνηση για έκτακτη συνεδρίαση του Eurogroup σήμερα Δευτέρα 4 Μαΐου, τελικώς δεν ευοδώθηκε.

Παρόλ” αυτά, η ελληνική αποστολή δεν επιστρέφει απόψε στην Αθήνα, όπως σχεδιαζόταν, αλλά παραμένει στις Βρυξέλλες, καθώς οι συνομιλίες θα συνεχιστούν με τον «δεύτερο γύρο» να ξεκινά αύριο στο Brussels Group. Απώτατος στόχος πλέον, είναι το προγραμματισμένο Eurogroup της 11ης Μαΐου, αν και παραμένει στο τραπέζι μια έκτακτη συνεδρίαση, πριν την 6η Μαΐου ει δυνατόν.

Πηγές των δανειστών μιλούν για «αργή πρόοδο», ενώ το κλιμάκιο του ΔΝΤ είναι απολύτως αρνητικό για εκταμίευση δόσης, τουλάχιστον εκ μέρους του.

Όπως είναι γνωστό, οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ εμφανίζονται αμετακίνητοι σε όσα ζητούν περί ομαδικών απολύσεων και περικοπών στις συντάξεις. Μάλιστα, όπως μεταδίδει από την Ουάσινγκτον ο δημοσιογράφος Μιχάλης Ιγνατίου, πηγές από το Ταμείο χαρακτηρίζουν «έκπληξη της δεκαετίας» τυχόν υποχώρηση των στελεχών του στα δύο αυτά ζητήματα.

Κυβερνητικές πηγές το βράδυ του Σαββάτου χαρακτήριζαν «ακατανόητη» την επιμονή των εκπροσώπων του ΔΝΤ για τα δύο αυτά θέματα, ενώ πρόσθεταν ότι η επίμονη αυτή θέση εκφράστηκε παρά το γεγονός ότι στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων στα στελέχη του ΔΝΤ παρουσιάστηκαν συγκριτικοί πίνακες από διάφορες χώρες στους οποίους αποτυπώνεται ότι η ανάπτυξη ευνοείται από την παρουσία συλλογικών συμβάσεων. Οι ίδιες πηγές κατέληγαν, δε, ότι για την Ελλάδα το θέμα των συλλογικών συμβάσεων είναι κάτι παραπάνω από «κόκκινη» γραμμή.

Νέο πακέτο φόρων; Έτοιμη να υπογράψει το πρώτο πακέτο μέτρων ύψους 2,6 δισ. ευρώ είναι η κυβέρνηση. Το πακέτο περιγράφεται από κυβερνητικούς κύκλους ως «σύμφωνο συμβίωσης» με τους δανειστές. Σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής, το λογαριασμό θα πληρώσουν όσοι ήδη έχουν επιβαρυνθεί με φόρο πολυτελούς διαβίωσης (ΙΧ, πισίνες, αεροσκάφη) και όσοι έχουν σκάφη αναψυχής που είχαν εξαιρεθεί. Προβλέπονται έσοδα από φόρο διαμονής 5% σε πεντάστερα ξενοδοχεία της Μυκόνου, της Σαντορίνης και των μεγάλων νησιών και φόρος 3% σε εστιατόρια και μπαρ ως «ισοδύναμο» της διατήρησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο Αιγαίο. Επίσης, η χρήση «πλαστικού» χρήματος για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ σε νησιά του Αιγαίου με πληθυσμό άνω των 4.100 κατοίκων. Ακόμα, κίνητρα για τον επαναπατρισμό καταθέσεων: φόρος 10% για να επιστρέψουν στην Ελλάδα και 15%-20% αν παραμείνουν στο εξωτερικό. Πέραν των δημοσιονομικών, η κυβέρνηση φαίνεται να αποδέχεται τη μείωση του αριθμού προσλήψεων το 2015 (με εξαίρεση την Υγεία και την Παιδεία), ενώ αναγνωρίζει και την ανάγκη παρεμβάσεων στο Ασφαλιστικό. Όσο για τις αλλαγές στα εργασιακά, αυτές θα περιμένουν την έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO). Το «κλειδί» που φαίνεται να ξεμπλόκαρε τις διαπραγματεύσεις ήταν ο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος διατηρείται για το 2015 και θα επανεξεταστεί για το 2016.

«Κλειδί» η πατάξη του λαθρεμπορίου καυσίμων
Επέκταση των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς καυσίμων, γενική απογραφή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά και των αποθηκευτικών μέσων που διαθέτουν, προσθήκη ιχνηθέτη στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται ως «πρώτη ύλη» για λαθρεμπόριο, είναι ορισμένα από τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την πάταξη της παράνομης διακίνησης καυσίμων, τα οποία θα περιληφθούν στο υπό κατάθεση πολυνομοσχέδιο.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τον συντονισμό των κινήσεων για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου καυσίμων έχει αναλάβει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Δημήτρης Μάρδας, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, έχει καταλήξει στην πρώτη δέσμη μέτρων που θα εφαρμοστεί άμεσα.
Τα συστήματα ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων, σύμφωνα με τη νομοθεσία, έπρεπε να έχουν ήδη εγκατασταθεί σε όλα τα πρατήρια καυσίμων και τους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης. Με τις νέες ρυθμίσεις τα συστήματα επεκτείνονται σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού αλλά και σε μεταφορικά μέσα (χερσαία και πλωτά), στις εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών (ΔΕΗ, ένοπλες δυνάμεις, αστυνομία, πυροσβεστική).
Η απογραφή θα αφορά, επίσης, το σύνολο των εγκαταστάσεων, μεταφορικών μέσων και αποθηκευτικών χώρων, τόσο για υγρά καύσιμα όσο και για βιοκαύσιμα αλλά και χημικές που χρησιμοποιούνται για τη νοθεία καυσίμων (π.χ. τολουόλη). Θα απογραφούν και οι δεξαμενές των εταιρειών εμπορίας, των πρατηρίων καυσίμων αλλά και των μεγάλων καταναλωτών που έχουν χωρητικότητα πάνω από 2 κυβικά μέτρα.
Τέλος, η ιχνηθέτηση (δηλαδή η προσθήκη μιας χημικής ουσίας στο καύσιμο προκειμένου να ανιχνεύεται εύκολα κατά τον χημικό έλεγχο) θα εφαρμοστεί στο ντήζελ ναυτιλίας, στα καύσιμα προς εξαγωγή και στα καύσιμα που παραδίδονται στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Το ναυτιλιακό πετρέλαιο και τα εξαγόμενα καύσιμα που απαλλάσσονται από τη φορολογία, διοχετεύονται στην εσωτερική αγορά και διακινούνται παράνομα, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως από φόρους και δασμούς, ενώ έλεγχοι που έχουν γίνει στο παρελθόν έδειξαν ότι και οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις αποτελούν πηγή παράνομης διακίνησης.