Τα Ολύμπια Νέα

Κοινωνικά

Το προσφυγικό στην ιστορική διάστασή του

Βλάσης Αγτζίδης και Γεράσιμος Μακρής μίλησαν στη Σχολή Γονέων Κατερίνης1

Το προσφυγικό ζήτημα από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα παρουσιάστηκε από τη Σχολή Γονέων-Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό κέντρο του Δήμου Κατερίνης. Ομιλητές της εκδήλωσης ήταν ο διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Βλάσης Αγτζίδης και ο καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο του τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Γεράσιμος Μακρής.

Ο κ. Αγτζίδης αναφέρθηκε στο Ελληνικό Προσφυγικό ζήτημα τον 19ο αιώνα, από την καταφυγή στην Ελλάδα προσφύγων Ελλήνων από την Κρήτη και τη Μακεδονία, σαν οδυνηρή απόρροια των αποτυχημένων εξεγέρσεων και πολιτικών ανακατατάξεων. Τόνισε ότι αργότερα, με την εμφάνιση του βουλγαρικού εθνικισμού μεγάλοι πληθυσμοί από την Ανατολική Ρωμυλία κατέφυγαν στην Οθωμανική Μακεδονία και στην Ελλάδα. Με τους Βαλκανικούς πολέμους το προσφυγικό ζήτημα γενικεύτηκε στη Βαλκανική χερσόνησο. Πληθυσμοί κάθε εθνότητας εγκατέλειψαν τις πατρογονικές τους εστίες και κατέφυγαν στα εδάφη που κατάφεραν να ελέγξουν οι μητέρες-πατρίδες τους. Eκατομμύρια άνθρωποι μετακινήθηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες γιατί τα σύνορα διαφόρων χωρών άλλαξαν βίαια. Το προσφυγικό φαινόμενο κορυφώθηκε με τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν 1.5 εκατομ. επιζώντες από την Ιωνία, τον Πόντο, τη Βιθυνία, την Ανατολική Θράκη κ.α. θα κατέκλυσαν την ηττημένη Ελλάδα.Τότε διδαχθήκαμε και οι πρόσφυγες και οι γηγενείς τι πραγματικά σημαίνει προσφυγιά.
Οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι παντού, υπάρχουν τεράστιες διαφορές κάθε είδους και αυτό καλλιεργούσε τους πάσης φύσεως φονταμενταλισμούς. Τα διάφορα γεγονότα οδήγησαν σε μεγάλες ιδεολογικές, πολιτισμικιές και θρησκευτικές αντιπαραθέσεις. Όσο για μας τους σημερινούς Έλληνες και για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες του προσφυγικού φαινομένου πρέπει να τους αντιμετωπίσουμε σαν αδελφούς που οι συγκρούσεις τους οδήγησαν πάνω στα βράχια της χώρας μας στην αναζήτηση καλύτερης ζωής.
Ο δεύτερος ομιλητής κ. Μακρής έκανε αναφορά στην ισλαμική παράδοση, στα βασικά χαρακτηριστικά της, τις θεολογικές και ηθικές αρχές που τη διέπουν, τις βασικές πρακτικές που ακολουθούν τα μέλη της. Εμμέσως το προσφυγικό ζήτημα αφορά την υποδοχή και δεξίωση του συνανθρώπου μας, του πρόσφυγα, του διαφορετικού για τη χώρα μας. Ζούμε σε έναν διαφορετικό κόσμο από τους πρόσφυγες από πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής άποψης και πρέπει να κατανοήσουμε πώς μας βλέπουν, πώς τους βλέπουμε, πώς τους αντιλαμβανόμαστε και πόσο μας κατανοούν. Αναφέρθηκε επίσης σε ζητήματα ιστορίας και ιστορικής μνήμης που αφορούν τις σχέσεις της Δύσης με τον ισλαμικό κόσμο, αλλά και τις σχέσεις της χώρας μας με τα ισλαμικά κράτη. Κατέδειξε ότι η ταυτότητα αποτελεί όχι μια μονοδιάστατη και μονοσήμαντη ανιστορική ιδιότητα, αλλά μια σχέση μεταξύ του Εαυτού και του Άλλου. Όπως κάθε σχέση, έτσι και αυτή υπόκειται σε κανόνες, υπακούει σε αναγκαιότητες και προσπαθεί να τις υπερνικήσει. Στο διαλεκτικό αυτό παιχνίδι, συναντούν τα υποκείμενα την ηθική, τις αξίες και εμπλουτίζουν το όραμά τους για έναν καλύτερο και περισσότερο ανοιχτό κόσμο πέρα από τον ρατσισμό, την ξενοφοβία και πάσης φύσεως φοβικά σύνδρομα.
Μετά το πέρας των ομιλιών ακολούθησε υποβολή ερωτήσεων προς τους ομιλητές και διεξοδικός διάλογος.
Η επόμενη εκδήλωση θα γίνει την Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου με επίσημο ομιλητή και καλεσμένο τον Καθ. Βιοχημείας Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Αθανασίου Παπαβασιλείου και θέμα «Μοριακή Ιατρική, η ιατρική του 21ου αιώνα».